Noi Discipline și Competențe Evaluate, Detalii de la Ministrul Educației
Sursa poza si informatii: oradesibiu.ro
Evaluarea Națională, examenul pe care elevii îl susțin la finalul clasei a VIII-a, va fi regândită pentru a cuprinde mai multe discipline și o gamă mai largă de competențe, a anunțat joi ministrul Educației, Daniel David. Până în toamna acestui an, ministrul va prezenta un model nou al Evaluării Naționale, care va fi dezbătut public și nu va fi aplicat imediat, pentru a asigura o reformă bine fundamentată și acceptată de întreaga comunitate educațională.
În prezent, Evaluarea Națională include doar două probe – Limba română și Matematică. Noua viziune presupune extinderea examenului pentru a reflecta cele 8 competențe cheie pe care elevii ar trebui să le dobândească în ciclul gimnazial. Astfel, pe lângă aceste discipline de bază, evaluarea ar putea include probe din Istorie, Geografie, Științe sau limbi străine, inspirându-se din modelul francez de evaluare standardizată, care presupune subteste pe mai multe materii.
„Nu poți să spui că vrei să promovezi un set larg de competențe, iar la Evaluarea Națională să te limitezi la două materii”, a explicat Daniel David.
Susținerea acestei inițiative vine și din partea sindicatelor din educație. Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a salutat poziția ministrului și a subliniat importanța includerii unor discipline precum Fizica și Chimia în procesul de evaluare: „Este prima dată când un ministru își asumă răspunderea să vină cu o astfel de declarație”.
Raportul oficial de diagnostic al educației și cercetării din România, coordonat de ministrul Educației, evidențiază că actuala Evaluare Națională este „prea restrictivă” și nu reflectă pe deplin profilul absolventului de gimnaziu. Mai mult, miza examenului, care influențează admiterea în liceu, este considerată prea mare pentru această etapă a învățământului obligatoriu.
Până la implementarea noilor schimbări, Ministerul Educației va organiza sesiuni de informare și consultare cu părinții, elevii și cadrele didactice, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă către noul sistem de evaluare.