Majoritatea Românilor Cred în Responsabilitatea Individuală pentru Sustenabilitate: Studiul Dezvăluie Impactul Acțiunilor Personale și Rolul Cheie al Companiilor și Guvernelor
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
Trei din patru români consideră că sustenabilitatea este o responsabilitate individuală, arată un sondaj
Un sondaj recent relevă că aproximativ 72% dintre români sunt de părere că acțiunile lor personale au cel mai mare impact în construirea unui viitor sustenabil. Cu toate acestea, ei recunosc și rolul esențial al companiilor (68%) și guvernelor (66%) în atingerea obiectivelor de sustenabilitate. Aceste date provin din ediția a patra a Barometrului Național cu privire la percepțiile și comportamentele românilor legate de sustenabilitate și modul în care acestea au evoluat în perioada 2022-2025.
Studiul, realizat de Reveal Marketing Research, în colaborare cu Kaufland România și PRO TV, arată că în 2025 protecția mediului revine în prim-plan, după ce în 2024 atenția consumatorilor a fost mai concentrată pe reciclare, în urma introducerii Sistemului de Garanție-Returnare, SGR.
Protecția mediului este primul concept pe care 20% dintre români îl asociază spontan cu sustenabilitatea, o creștere semnificativă față de 2024, când a fost menționat de 14%, și comparabil cu nivelurile din 2022 (17%) și 2023 (22%). În ceea ce privește atributele principale ale sustenabilității, utilizarea responsabilă a resurselor continuă să fie pe primul loc în percepțiile românilor, fiind amintită de 29% dintre respondenți, în timp ce reciclarea rămâne un element important, fiind menționată de 24% dintre participanți, un procent similar cu cel din anul anterior.
Percepția că sustenabilitatea este o responsabilitate individuală este susținută de 72% dintre români, care cred că acțiunile lor personale sunt cruciale. În același timp, 68% recunosc rolul companiilor și 66% văd guvernele ca având un rol important. Spre deosebire de anul trecut, rolul tehnologiei în procesul de inovare începe să capete importanță, procentul celor care o văd drept un factor crucial crescând de la 47% la 64%.
În opinia românilor, principalele motivații pentru adoptarea unui model sustenabil la nivel societal sunt protejarea mediului (42%) și reducerea deșeurilor (41%, o creștere de 6% față de 2024). Principalul obstacol în adoptarea practicilor ecologice rămân costurile ridicate ale produselor sustenabile (47%) și neîncrederea consumatorilor în privința autenticității sustenabilității produselor și serviciilor (46%).
Când vine vorba de caracteristicile produselor sustenabile, prioritățile românilor s-au schimbat semnificativ în 2025, punând mai mult accent pe beneficiile concrete și imediate ale produselor. Astfel, cele mai importante caracteristici pentru ei sunt ca produsele să fie benefice pentru sănătate (80%, comparativ cu 56% în 2024) și eficiente în satisfacerea nevoilor consumatorilor (78%, comparativ cu 36% în 2024).
Comportamentele sustenabile sunt adoptate frecvent de majoritatea românilor, care practică colectarea separată a deșeurilor reciclabile (76%), folosirea sacoșelor reutilizabile (75%) și alegerea produselor cu ambalaje reciclabile (65%). Produsele BIO continuă să fie aspirative pentru români, care le percep din ce în ce mai mult drept benefice pentru sănătate (71%, în creștere față de 66% în 2024), prietenoase cu mediul (67%, în creștere față de 62% în 2024) și de calitate superioară (60%, în creștere față de 54% în 2024).
În ciuda acestor tendințe, doar o treime dintre respondenți (33%) consideră că prețurile produselor eco sunt accesibile, un procent similar cu cel de anul trecut. Eticheta ecologică, ce poate include mențiuni precum reciclabil, biodegradabil sau reutilizabil, are un rol decisiv în procesul de achiziție, fiind importantă sau foarte importantă pentru 62% dintre respondenți. De asemenea, 89% consideră că ambalajul eco îmbunătățește calitatea și sustenabilitatea produsului.
Pe lista ambalajelor considerate cele mai sustenabile se află hârtia reciclată (47%), plasticul reciclabil (46%) și sticla (32%). Majoritatea românilor (55%) afirmă că le pasă de sustenabilitatea produselor, dar țin cont și de preț. Doar 41% ar fi dispuși să plătească cu 1-10% mai mult pentru un produs sustenabil, iar 18% ar plăti cu 11-20% mai mult.
În 2025, românii își doresc tot mai mult ca produsele sustenabile să le aducă beneficii directe și imediate, precum un impact pozitiv asupra sănătății (80%) și eficiență în satisfacerea nevoilor (78%), ceea ce face ca produsele și ambalajele BIO să fie tot mai aspirative, a declarat Marius Luican, Director General al Reveal Marketing Research.
Doar 10% dintre români au auzit recent de inițiative sau măsuri legate de sustenabilitate. Totuși, 73% au declarat că, în ultimul an, au consumat sau utilizat produse sustenabile, în special alimente (51%) și îmbrăcăminte sau încălțăminte (26%).
În ceea ce privește sectoarele în care românii cred că există cele mai multe inițiative sustenabile, acestea sunt energia (37%), alimentele și băuturile (37%) și retailul (25%). La polul opus, sectoarele cel mai puțin implicate sunt construcțiile rezidențiale (8%), serviciile de telecomunicații (7%) și sectorul financiar-bancar (6%).