Grupul MSC înaintează o nouă ofertă pentru gestionarea șantierului naval Damen Mangalia, oferind competiție companiilor turcești în contextul datoriilor uriașe.
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
Grupul Mediterranean Shipping Company (MSC), un jucător de top în industria maritimă, și-a manifestat interesul față de preluarea administrării șantierului naval Damen Mangalia, aflat în insolvență de peste un an. Conform Europa Liberă România, MSC a notificat oficial guvernul român despre intenția sa, susținând activitățile de reparații prin plăți în avans.
Competiție cu Turcii de la Desan
MSC nu este singurul interesat de această oportunitate. Compania turcă Desan se află și ea în discuții cu autoritățile române pentru închirierea și utilizarea capacităților de producție și a forței de muncă de la Damen Shipyards Mangalia, așa cum informează ReplicaOnline. De la începutul lunii mai, lucrările de reparații au fost reluate, iar forța de muncă implicată a crescut semnificativ. În prezent, pe șantier lucrează aproximativ 800 de angajați, în contrast cu perioada anterioară când doar o sută de persoane erau active, restul fiind în șomaj tehnic.
Situația Financiară a Șantierului
Conform Profit.ro, Damen Mangalia este sub povara unei datorii substanțiale de 1,87 miliarde RON (aproximativ 380 milioane EUR), depășind valoarea activelor evaluate la 944,28 milioane RON (aproximativ 190 milioane EUR) la nivel de piață și aproape 433 milioane RON (86 milioane EUR) în eventualitatea lichidării. Această situație financiară complicată face ca preluarea administrației să necesite o strategie bine gândită și capabilități de management remarcabile.
Interesul MSC pentru Expansiune
Intervenția MSC în negocierile pentru Mangalia este un pas firesc, având în vedere planurile de extindere ale flotei sale. Într-o scrisoare adresată premierului de atunci, Marcel Ciolacu, și altor oficiali români, Prabhat Jha, CEO al MSC Shipmanagement Limited, a subliniat necesitatea unui șantier naval de mari dimensiuni pentru noile programe de construcție navală, care în prezent sunt concentrate în Asia și Europa.
Jha a subliniat în scrisoare că CSC vizează utilizarea șantierului Mangalia pentru construcția viitoare de nave de croazieră, nave RoPax (pentru transportul de vehicule și pasageri) și remorchere. Aceste intenții pot redresa semnificativ operațiunile șantierului românesc, transformându-l într-un punct nevralgic al industriei navale din Europa.
Viitorul Șantierului Naval Mangalia
Cu statul român deținând majoritatea controlului asupra șantierului, iar Damen păstrând un pachet minoritar de 49% și fiind cel mai mare creditor, orice decizie de gestiune va necesita cooperare și consens. In viitor, alegerea dintre MSC și Desan s-ar putea dovedi cheia revitalizării unui șantier naval cu o istorie bogată, dar actualmente copleșit de provocări financiare.
Evoluțiile ulterioare ale negocierilor vor determina natura și ritmul redresării economice a șantierului, cu potențiale beneficii semnificative pentru economia locală și ocuparea forței de muncă. MSC și-a propus să transforme Mangalia într-un pol regional de construcție și reparație navală, deschizând noi orizonturi pentru această industrie tradițională a României.