Căile ferate din România reduc viteza la 44 km/h din cauza investițiilor insuficiente

Căile ferate din România reduc viteza la 44 km/h din cauza investițiilor insuficiente Sursa poza si informatii: romania-insider.com

Federația Națională Feroviară a României și-a manifestat nemulțumirea față de intențiile guvernului de a reduce costurile operatorului național de cale ferată, CFR, într-un comunicat de presă emis miercuri, 23 iulie. Potrivit sindicatelor, lipsa investițiilor în infrastructura feroviară a dus la o viteză medie de deplasare pentru trenurile de pasageri de doar 44 km/h, în timp ce trenurile de marfă nu depășesc 17 km/h.

Reprezentanții sindicatelor subliniază că „investițiile nu au corespuns niciodată zecilor, poate sutelor, de așa-zise planuri de revitalizare a activității feroviare”. Aceștia subliniază, de asemenea, că nu s-a investit suficient în achiziționarea de parcuri de tren moderne, locomotive și vagoane, iar fondurile dedicate dezvoltării, întreținerii și compensării nu au fost niciodată suficiente.

Conform sindicatelor, compensațiile plătite de statul român pentru sectorul feroviar sunt printre cele mai scăzute din Europa, fiind de doar 42 EUR/km. Comparativ, Germania oferă 239 EUR/km, Spania 98 EUR/km, Italia 131 EUR/km, Franța 298 EUR/km, Ungaria 58 EUR/km, iar Austria 202 EUR/km.

În opinia sindicatelor, incapacitatea guvernului de a adopta și implementeze cele mai bune practici din industria feroviară europeană va transforma transportul feroviar din România într-un adevărat haos. Un alt aspect criticat de sindicate este faptul că operatorul de stat CFR Călători nu beneficiază de protecție guvernamentală, în timp ce operatorii privați primesc compensații mai generoase. De exemplu, compania de stat primește anual compensații care nu depășesc 56% din cifra sa de afaceri, în timp ce unii operatori privați primesc până la 83% sau chiar 108% din cifra lor de afaceri.

Observațiile sindicatelor au fost făcute publice după ce viceprim-ministrul Dragoș Anastasiu a declarat că 266 de companii de stat generează pierderi anuale de 2,5 miliarde RON, dintre care șapte companii sunt responsabile pentru 2 miliarde RON. Printre acestea se numără operatorii feroviari CFR și CFR Marfă, dar și companii precum Termoenergetica, Metrorex, Electrocentrale Craiova SA și Unifarm SA.

Situația actuală a căilor ferate din România reflectă decenii de subfinanțare și indiferență față de un sector esențial pentru infrastructura și economia națională. Autoritățile sunt chemate să reconsidere strategiile și să ofere sprijin adecvat pentru revitalizarea acestui domeniu vital.


Pentru mai multe informații, vă rugăm să contactați marian@romania-insider.com. Foto: Jerome CID | Dreamstime.com.


Andrei Lupu

Andrei Lupu are 32 de ani și este jurnalistul principal al publicației azi în Sibiu. Născut în cartierul Trei Stejari, Andrei este un observator atent al vieții din orașul vechi și un narator pasionat al comunității sibiene. Cu o formare în Jurnalism și Comunicare la Universitatea „Lucian Blaga”, el îmbină rigurozitatea presei cu o sensibilitate locală autentică. Fie că acoperă un festival, o decizie din Consiliul Local sau o poveste din cartierele uitate, Andrei aduce știrile orașului cu echilibru, claritate și respect față de cititori.